Litteratur & Horisont

Hvad enten du ønsker at gå en humanistisk vej, arbejde med litteratur, kunst eller sprog, eller du blot vil have udvidet din kulturforståelse og dine horisonter, så kan Litteratur & Horisont være noget for dig. Og så tager vi på en fascinerende studietur til Mexico City!

Vil du have en bredere forståelse for litteratur og herigennem det samfund, vi lever i? Vil du blive bedre til at genkende litterære former og genrer, og vil du læse noget, du ikke troede fandtes? Så er Litteratur & Horisont på Rødding Højskole noget for dig!

Det vidunderlige ved at beskæftige sig med litteratur er, at så meget af arbejdet allerede er gjort for os. Igennem århundrede har forfattere, læsere og teoretikere arbejdet på at udvide mulighederne for, hvordan vi kan tænke. Nu er det vores job at fortsætte det arbejde, og det gør vi bedst sammen. Selvom læseakten ofte kan virke ensom, er det faktisk vores overbevisning, at litteratur er en kollektiv kunstart. Det handler om sprog og om vores fælles forestillingsverden. Det handler med andre ord om det, der forbinder os.

Litteraturen kan være smuk og den kan være hidsig; den kan være rolig og klog. Den kan være fuld af billeder, eller den kan være nøgternt beskrivende. Den kan være alt muligt. Der er ligeså mange litterære temperamenter, som der er læsere og forfattere. Vi har alle prøvet at læse noget, hvor vi føler os udelukket eller ikke rigtig føler, at vi kan finde ind til, hvad det handler om. Det kan føles skamfuldt, men faktisk er det helt naturligt. Det er vigtigt, at det ikke får os til at sukke og løbe videre. Vi skal hellere undres, spørge og lade nysgerrigheden råde. På den måde kan vi arbejde os igennem noget, som vi ikke kender og udvide vores horisont.

Det kræver, at vi har et fælles sprog til at snakke om litteraturen med, og det henter vi fra litteraturvidenskaben, lingvistikken, retorikken og filosofien – som nævnt: alle de kloge der har arbejdet med læsningen før os. Men det kræver ligeså meget, at vi tør dele vores individuelle læsninger af teksten med hinanden, og på den måde skabe nyt sprog og nye teorier i fællesskab.

Litteratur & Horisont er et læsefag, og det er vi glade for, for vi mener, at mødet om litteraturen, om den fælles tekst, er ligeså vigtigt i dag som dengang højskolen begyndte. Med et læsefag mener vi altså ikke, at vi skal sidde i hver sin lænestol og læse. Tværtimod handler det om at have en samtale om teksterne, at mødes om litteraturen, læse i fællesskab, låne hinandens øjne og lære på den måde.

At læse er en måde at bruge øjnene på, og når man så ser op fra bogen, kan verden godt se anderledes ud. Det er, tænker vi, skønlitteraturens grundlæggende berettigelse. Den gælder det om at udforske sammen.

I uddannelsessystemet findes en tradition for at bruge nogle udmærkede værktøjer til at analysere tekster med, men samtidig nå frem til nogle ret snævre fortolkninger, der ender med at gøre værkerne mindre end de var i forvejen. Det vil vi ikke her, for vi skal ikke præstere inden for en uddannelsesmæssig ramme, og vi tror ikke, at god litteratur er en slags indviklet gåde. Vi skal forsøge at blive klogere, og her gælder det i stedet om at åbne værkerne og at opdage, at der var mere på færde, end vi troede til at begynde med.

Målet med Litteratur & Horisont er at give dig redskaber til selvstændigt og kritisk at analysere og diskutere litteratur. Vi er ikke altid interesserede i den store kanon og vil ofte bevæge os vidt omkring; du vil blive introduceret til litteratur fra mange forskellige steder og tider. Alt fra romantikkens gotiske roman til drømmende mexicansk poesi til den allernyeste litteratur fra Danmark og Skandinavien.

Vi vil få besøg af nogle af de mest markante unge forfattere, som vil deltage i undervisningen og opholde sig på skolen en tid. På den måde vil Rødding også være en del af en større litterær samtale.

I samme åndedrag er det vigtigt, at vi løbende sørger for at sætte litteraturen i perspektiv. Det kan enten være et historisk perspektiv: Hvad for en samtid er denne bog skrevet i? Hvilke litterære og kunstneriske strømninger taler den ind i? Eller vi kan trække paralleller til filosofi og politisk teori. Men det kan også være nogle mere ikke-selvfølgelige perspektiver: Hvordan kan faglitteratur om polarekspeditioner og en dyrevelfærdsplakat fx hjælpe os med at forstå ny litteratur om forholdet mellem menneske og natur?

Ingen kilder eller kulturprodukter er underlødige, så længe det kan bringe os videre i vores læsning.

Hvad enten du ønsker at gå en humanistisk vej, arbejde med litteratur, kunst eller sprog, eller du blot vil have udvidet din kulturforståelse og slippe læselysten fri, så kan faget være noget for dig.

Litteratur & Horisont har fået sit navn på grund af det, litteraturen forhåbentligt kan give dig: en bredere horisont. Det er fagets ydmyge hensigt at give dig et mere nuanceret blik på sagerne – litteraturen, kunsten og herigennem også livet.

Måske kender du oplevelsen af at blive bedt om at tvinge en analysemodel ned over en skønlitterær tekst? Værsgo, her har du en strukturalistisk aktantmodel eller en psykoanalytisk model for menneskelig udvikling, og så skal du død og pine få den til at passe med teksten. Sådan arbejder vi ikke.

Litteraturen skal selv invitere til, at vi anvender de forskellige litteraturvidenskabelige eller sprogvidenskabelige begreber. De er til for litteraturen ikke omvendt. Denne indstilling farver vores brug af dem. Ofte vil vores undervisning tage udgangspunkt i en primavista-tekst. Det vil sige en tekst vi har med, når timen begynder, men som vi ikke har studeret på forhånd. Den læser vi så sammen og efterfølgende starter vi en samtale om det, vi har læst.

Vi skal også læse længere tekster, alt fra digtsamlinger over essays til hele romaner, men det vigtigste vil stadig være den situation rundt om bordet, hvor vi laver læsninger i fællesskab. Det vigtige er ikke, at vi ved slutningen af opholdet blot kan en masse nye ord, men at vi er blevet bedre til at underbygge vores betragtninger om litteratur.

Mexico er et overvældende land, fuld af lugte, farver og myter: smilende kranier, stegte græshopper, jaguarguder, tacos, revolution, wrestling og verdens mest diverse dyre- og planteliv. Alene Mexico City er nærmest en verden i sig selv, som verdens andenstørste by med sine 22 millioner indbyggere. Her skal vi hen med vores litterære og kulturelle nysgerrighed.
Formålet med studieturen er at udforske byens kreative liv, som boomer i disse år. Mexico City var engang latinamerikas kunstneriske centrum med malerne Frida Kahlo og Diego Rivera på tronen. I dag har en ny generation taget over og med verdenskendte forfattere som Valeria Luiselli og Álvaro Enrique i front spiller litteraturen en vigtig rolle i de seneste årtiers opblomstring af mexicansk kunst.

Før vi tager af sted læser vi et bredt udvalg af mexicansk litteratur: Føromtalte forfatterpar, Juan Rulfo og nobelprisvinder Octavio Paz, men særligt en række yngre forfattere fra den mexicanske samtidslitteratur, bl.a. Andrea Alzati, Samuel Andrade og Alejandro Polanco. Den sidste gruppe er vigtige, for dem skal vi nemlig mødes med og tale om deres virke, liv og litteratur.

Herudover skal vi tale med oversættere og forlæggere om forholdet mellem mexicansk litteratur og den store verden, med studerende om landets politiske situation og med gud og hver mand om, hvordan man får et liv og en hverdag til at fungere i et land, som trods sin skønhed og varme er plaget af korruption, vold og fattigdom.

Og så skal vi lære om de 1000 forskellige slags mezcal, med og uden knuste orme, og smage en masse mexicansk mad fuld af majs og chili og lime og altid omhyggeligt tillavet, hvad enten vi finder den på smukke, moderne restauranter eller på et støvet gadehjørne.

Og vi skal selvfølgelig se os om i de mange tusind års historie, der ligger under og omkring den moderne metropol, bl.a. ved at besøge de enorme pyramider i Teotihuacan, ved at lytte til de aztekiske myter i det historiske centrum og ved at se revolutionstiden skildret på de imponerende vægmalerier.

Ved siden af de faste undervisningsforløb, hvor vi fokuserer på den fælles læsning, vil vi løbende arbejde med forskellige litterære projekter. Det er nemlig vigtigt også at have noget helt håndgribeligt at dele med hinanden. Som et fast element skriver vi en række læsninger – tekster, der forholder sig til vores læseoplevelser og til de værker, vi har lyst til at blive endnu klogere på – tekster, som kan antage mange former, bl.a. essay, parafrase, anmeldelse, brev eller artikel.

Vi har også eget forlag med det præcise navn Rødding Højskoles Forlag. Her udvikler, redigerer og udgiver vi tekstsamlinger af forskellig art, som oftest i form af en antologi med tekster produceret af elever og gæster. For alle interesserede ligger her en skøn mulighed for at prøve kræfter med redigerings- og bogproduktionsarbejde, og for bidragyderne er det en mulighed for at få sine tekster trykt for første gang og derved dele dem med mange flere.

Herudover vil der både forår og efterår være et større litteraturarrangement, som vi er fælles om at planlægge og afholde – et arrangement, hvor vi inviterer alle interesserede indenfor og sørger for muligheden for at møde netop de forfattere og formidlere, som vi gerne vil lære noget af. Her kan der være tale om alt fra et éndagsseminar med et stramt tematisk fokus til et tredages litteraturstævne med det bedste fra samtidslitteraturen.

Billede af Astrid Thysen

Mit højskoleophold gav mig plads til at lære og fordybe mig uden at blive bedømt og til at drømme og få ideer uden at blive begrænset. Jeg elskede de mange timer i litteraturlokalet, hvor læsningen blev løftet til noget helt særligt og hvor ordene fik lyd og liv. Litteraturlærerne lagde utrolig meget engagement og personlighed i deres undervisning, og vi arbejdede både med gammel, ny og fremmed litteratur, som viste mig verden med vidt forskellige øjne og klart var med til at udvide min horisont – lige såvel som vores vildt fede studietur til Mexico var med til.

Astrid Thysen, Litteratur & Horisont, Efterår 2018

Billede af Esben Just

Litteraturen har for mig, altid været noget personligt. Når jeg har læst en tekst eller en bog, har det for mig tidligere handlet om, hvad jeg fik ud af denne tekst eller bog. Om end det så har været budkabet, meningen, følelsen, æstetik, eller andet, har det altid været mig der stod som modtageren alene. På Rødding Højskole var det noget andet. Her læste og arbejdede vi sammen om en teskt eller bog i et sikkert rum, og en behaglig atmosphere. Folk bød ind med helt forskellige holdninger og opfattelser af det vi arbejde med og resultatet blev, at man til sidst kunne sidde med en helt anden forståelse og nyt syn på den færdigarbejdet tekst. En oplevelse, som er en af de mest fyldestgørende jeg har oplevet i forbindelse med arbejdet i litteraturen.

Esben Just, Litteratur & Horisont, Forår 2017

Billede af Sofie Dissing

Efter et halvt år spækket med gode stunder, er jeg enig med mig selv om at Rødding Højskole er en af de bedre beslutninger jeg har taget. Jeg vil savne de altid underholdende litteraturtimer hvor der tales der både klogt og befriende frit fra leveren. En stor del af pakken er også de mange interessante, kreative eller bare decideret hyggelige sidefag, hvor man kan få lov til at dyrke alle de interesser, man ikke vidste man havde. Jeg vidste fx. ikke at jeg ville ende med at bruge det meste af min tid i keramiklokalet. Herudover er højskolen også bare et et varmt og socialt sted, med magiske mandage, kaffe og kage, og regnvejrsture. Hermed en varm anbefaling!

Sofie Dissing, Litteratur & Horisont, Forår 2017

Billede af Anine Hviid Thøgersen

Gennem den høje faglighed og alsidigheden i undervisningen har jeg fået et mere nuanceret og openminded blik på mange forskellige områder. På Rødding Højskole lærer man at se ud over sig selv og at blive en del af noget større. Dette lykkes fordi alle – forstandere som elever, køkkenpersonale som lærere, gør deres absolut bedste for fællesskabet.

Anine Hviid Thøgersen, Litteratur & Horisont, Forår 2017

Lyder det som noget for dig?

Ønsker du mere information, om hvad vi kan tilbyde dig, så kan du sende os en uforpligtende besked, og så vender vi tilbage hurtigst muligt.